lees meer
Call of the Mall

Agnieszka Kurant

The End of Signature

Agnieszka Kurant is geïnteresseerd in collectieve intelligentie, hybride vormen van auteurschap en eigendom en nieuwe fenomenen die ontstaan door een veelvoud van individuele beslissingen. Een gebouw kan, net als een winkelcentrum, gezien worden als een samenleving van individuen. Kurant stelde zich de vraag of en hoe je die veelheid unieke mensen in een enkel symbool kon vatten. Tot niet lang geleden werd de handtekening gezien als het meest individuele dat de mens bewust kon achterlaten.

Kurant liet zich inspireren door de conceptuele kunstenaar Marcel Duchamp (1887-1968). Hij noteerde in januari 1916: “find inscription for Woolworth Bldg. as readymade”. Hij wilde een bestaand gebouw in New York tot kunstwerk maken door er zijn handtekening op te plaatsen.

lees meer

Agnieszka Kurant

The End of Signature

Bijna honderd jaar later keek Kurant opnieuw naar het vraagstuk van de handtekening en het auteurschap, twee begrippen die in de loop der tijd een andere betekenis en waarde hadden gekregen. Ze had de handtekeningen van de bewoners van de Radboudveste woontoren verzameld en die door middel van een speciaal daartoe geschreven softwareprogramma samengevoegd tot één collectieve signatuur. Die signatuur werd omgezet in een lichtsculptuur. Doordat de lichtlijn iedere keer met de schrijfbeweging mee langzaam volliep en oplichtte werd het gebouw keer op keer opnieuw gesigneerd door alle bewoners, de gezamenlijke eigenaars van het pand.
Kurant refereerde in dit werk ook aan de mogelijke teloorgang van het handmatig schrijven. We typen teksten op toetsenborden, tablets en touchscreens; pen en papier lijken op hun retour. Zou het aanleren van schoonschrijven op scholen vervangen worden door het halen van een typediploma? Misschien wordt schrijven over honderden jaren gezien als een curieuze gewoonte van een voorbije beschaving? Hoe het ook zij, de digitale signatuur vervangt langzaamaan de traditionele handtekening.

Het kunstwerk is nog altijd te zien op de oorspronkelijke plaats, hoog op de gevel van de Radboudveste aan de kant van Vredenburg.
lees meer
lees meer
lees meer
terug naar boven

Agnieszka Kurant

The End of Signature

Agnieszka Kurant (POL, 1978) woont en werkt in Warschau en New York.

Met dank aan: bewoners van de Radboudveste

Foto’s: Jannes Linders
KUS-Plus KUS-Min KUS-close