De plek – Hoog Catharijne
In 2013 bestond Hoog Catharijne, de ‘moderne’ mall van Utrecht, veertig jaar. Toen het geopend werd was het Europa’s grootste overdekte winkelcentrum. Maar Hoog Catharijne was vanaf het begin ook meer, het bevatte namelijk een kantorencomplex, appartementsgebouwen en het was gebouwd rondom Nederlands drukste vervoerskern met bussen, treinen en trams. De mall was oorspronkelijk bijzonder ingericht met marmer, palmbomen, volières, een bronzen fontein en meerdere kunstwerken. Op de bovenste etages was er ruimte voor ontspanning en entertainment in het Mirliton theatertje, de bioscoop en op de diverse dakterrassen. Dit maakte een bezoek aan Hoog Catharijne tot een belevenis.
De tijd had echter niet stilgestaan. Van de oude glamour was nu niet veel meer zichtbaar. Om het complex beheersbaar te houden werden de bovenverdiepingen afgesloten en werd de aankleding minder sjiek, de meeste kunstwerken verdwenen in de opslag, de zithoekjes werden weggehaald en het geheel werd meer ‘hufterproof’ gemaakt. Van de woonkamer voor de stad Utrecht die Hoog Catharijne aanvankelijk wilde zijn, bleef niet veel over.
De eigenaar van het gebied, het internationale concern Corio, wilde de mall opnieuw moderniseren en klaar maken voor de toekomst, als onderdeel van een grootschalige herinrichting van het Utrechtse stationsgebied, een hechte samenwerking tussen Gemeente, Corio, NS, ProRail en Jaarbeurs. Daarom werd het hele complex (station, kantoren enzovoort inbegrepen) toentertijd ingrijpend onder handen genomen.
Hoog Catharijne was niet alleen een veranderlijk gebied, het was ook nog eens een bijzonder dynamische plek: er was het commerciële handelsverkeer (de transactie van goederen en services die plaatsvond in de winkels en de vele kantoren in het complex), er was het letterlijke verkeer van mensen die zich te voet, met bus, tram, trein of auto verplaatsten en er waren de mensen die hier samenkwamen om elkaar te ontmoeten of om te werken. Hoog Catharijne kende met andere woorden veel verschillende gebruikers en bijbehorende culturen: winkeliers, reizigers, bewoners, flexwerkers, tieners, ouderen, shoppers enzovoort. Zij maakten Hoog Catharijne tot een bijzondere, hybride plek.