Hij was de man met de boodschappentassen die 5 juni 1989 op het Plein van de Hemelse Vrede in Beijing een colonne tanks tegenhield. Weken van rumoerige studentenprotesten – een roep om politieke hervormingen, tegen corruptie en voor meer democratie – werden hardhandig beëindigd door het Chinese leger. Als ‘Tank Man’ (zijn identiteit is onbekend) schreef hij geschiedenis. Het bijzondere moment dat door vier fotografen werd vastgelegd verspreidde zich de volgende dagen over de wereld. Tank Man leeft ook nu nog voort als teken van het protest in China, maar ook als wereldwijd inspirerend symbool voor het verzet van een dapper individu tegen de macht van een systeem waarin de menselijke maat verloren dreigde te gaan.
Tank Man was een iconisch beeld uit de recente geschiedenis dat in het Westen was doorgedrongen tot het collectieve bewustzijn, maar in China nauwelijks bekend is. De Chinese regering veroordeelde de protesten als contrarevolutionaire rellen en had iedere vorm van herinnering aan de gebeurtenissen verboden. De meeste Chinezen kennen de Tank Man daarom niet.
Fernando Sánchez Castillo onderzoekt – vanuit een sterk engagement – in sculpturen, tekeningen, en video’s de verhouding tussen kunst en (politieke) macht. In de Rabo Kunstzone had Sánchez Castillo een solotentoonstelling waar Tank Man in diverse uitvoeringen te zien was, in een reuzenformaat van 5,16 meter en in de vorm van miniatuur speelgoedsoldaatjes.
Sánchez Castillo had in Hoog Catharijne gekozen voor een hyper reële levensgrote versie van Tank Man. Het grote publiek liep hier letterlijk tegen hem aan en kon hem van dichtbij bekijken. In 1989 bood Tank Man verzet tegen het totalitaire regime in een strijd voor een vrijer en democratisch bestaan naar Westers voorbeeld. Wat deed hij hier in de stroom van winkelende mensenmassa’s? Wie of wat hield hij hiertegen? En wat deden wij?
Tank Man is aangekocht door het Centraal Museum Utrecht en is daar regelmatig te zien.