De originele dans is ingebed in een rijke culturele traditie, maar werd in deze performance tot zijn essentie gestript en ontdaan van al zijn exotische en oriëntalistische connotaties. Door de herhaling van de beweging bracht een wervelende Derwisj in het oorspronkelijke ritueel het goddelijke universum in verbintenis met het aardse. Maar de Soefi danser droeg bij de performance geen traditionele kleding, er was geen muziek en hij danste alleen. De dans was volledig geabstraheerd tot een repetitieve beweging. De performance duurde meerdere uren en door de constante herhaling raakte de danser in een hogere staat van bewustzijn. Tegelijkertijd veranderde ook de perceptie van de kijker en de manier waarop deze de ruimte ervoer. De dans werkte vervreemdend en bood een antidotum tegen de hoger gelegen drukte van commercie, verplaatsing, het constante heen en weer van Hoog Catharijne.
Naast het werk A Possibility of an Abstraction: Circle Dance maakte Kruip voor Call of the Mall ook de ontregelende performance Carry on waarbij acteurs zich ongemerkt tussen het winkelend publiek begaven. Op diverse momenten zou ze een bevreemdende choreografie tussen nietsvermoedende shoppers laten plaatsvinden. Waar de dansende Derwisj trachtte een persoonlijke relatie met een hogere spirituele macht te bewerkstelligen, ging het in het winkelcentrum om de tedere relatie die mensen met elkaar konden hebben.