lees meer
Call of the Mall

Matthew Darbyshire

IP

Negen kopieën van objecten die kunstenaar Matthew Darbyshire aantrof in Hoog Catharijne stonden strak opgesteld in een rasterformatie. Deze formele opstelling werd verstoord door iets wat leek op een flashmob yogales waarin vier paspoppen de objecten gebruikten voor het oefenen van hun yoga houdingen. Met de keuze voor deze objecten wilde Darbyshire een kritische kijk geven op het huidige kapitalisme, hoe we werkten en hoe de economie (de cyclus van werken, produceren en consumeren) was georganiseerd. Het geheel van objecten was een soort allegorie op het reilen en zeilen van Hoog Catharijne en het economische systeem wat eraan ten grondslag lag.

lees meer

Matthew Darbyshire

IP

Verkopers zochten voortdurend naar nieuwe manieren om consumenten te verleiden – tegenwoordig vaak met entertainment en ervaringen in plaats van met producten. Deze ervaringen werden gecreëerd met muziek, sfeer en door het gebruik van objecten als rekwisieten.

Darbyshire bracht een aantal van dit soort ervarings-verhogende objecten samen; een sculptuur van wrakhout dat ons meenam uit deze door mensenhanden vervaardigde omgeving naar de veilige armen van Moeder Natuur, een ouderwetse industriële naaimachine die ambachtelijkheid moest uitstralen, een exotisch figuur uit het Terracotta Leger die oosterse spiritualiteit moest uitdragen als tegengeluid voor onze consumptiedrift, de welbekende oversized roze bloempot die we op verschillende plekken zagen wanneer we door het winkelcentrum wandelden en het iconische standaardijsje dat ons terug deed verlangen naar de goede oude tijd toen eindeloze keuzemogelijkheden nog niet bestonden.
Deze objecten plaatste hij naast een kopie van de beroemde eierstoel (origineel uit 1958) van Arne Jacobsen die we tegenwoordig overal tegenkomen (van luchthavens en take-aways tot kapsalons en makelaarskantoren), maar vandaag de dag zonder verwijzing naar de oorspronkelijke socialistische achtergrond van dit ontwerp. Naast dit alles stond een schoonmaak trolley geduldig te wachten om in actie te komen als de volgende ‘cappuccino calamiteit’ plaatsvond op de vlekkeloos schone vloeren van het winkelcentrum.
De titel I(ntellectual) P(roperty), duidde op het toekennen van waarde aan (niet tastbare) geestelijke creaties. Al deze objecten stonden voor meer dan hun fysieke vorm, voor niet tastbare waarden als authenticiteit, ambacht, plezier, spiritualiteit. Darbyshire staat bekend om dit type installaties waarbij hij door middel van nabootsingen van de branding strategieën van grote bedrijven en commercieel design, laat zien welke mechanismen er aan het werk zijn in het sturen van onze consumptiepatronen.
lees meer
lees meer
lees meer
lees meer
terug naar boven

Matthew Darbyshire

IP

Matthew Darbyshire (GB, 1977) woont en werkt in Londen.

Foto’s: Hans Roggen, Matthew Darbyshire (onderste foto)
KUS-Plus KUS-Min KUS-close